Hopp til hovedinnhold
Image
Hydrogen og storm på vestfjorden

Hydrogensamtaler i havgapet

Om kort tid signerer Torghatten Nord kontrakt om bygging av to hydrogenferger over Vestfjordsambandet. 
Om byggingen går etter planen, skal fergene settes i drift om to år, altså i siste kvartal 2025. 
Det vil bety at klimagassutslippene går ned med 26.500 tonn CO2 tilsvarende 13 000 dieselbiler, sammenlignet med dagens ferger på naturgass (LNG). Hydrogenfergene gir oss som bor i Lofoten en mulighet til å reise til og fra Lofoten helt uten direkte utslipp fra transporten.  

Hydrogenkafé  

Folk i Lofoten har et stort behov for oppdatert og utfyllende informasjon om drift av hydrogenfergene over Vestfjordsambandet. Det viste oppmøtet på Hydrogenkaféen som vi arrangerte på Røst.  

Sammen med UiT Norges Arktiske Universitet og Røst kommune, inviterte Lofoten De grønne øyene til samtaler om hydrogen på Røst, mandag 20.nov 2023. Fergeselskapet Torghatten Nord ved administrerende direktør Torkild Torkildsen og hydrogenleverandøren Green H ved Morten Solberg Watle orienterte og svarte på spørsmål fra Røstfolket. Temaene omhandlet alt fra driftssikkerhet, hydrogenproduksjon og innredning i hydrogenfergene som skal settes i drift siste kvartal 2025.  

Image
Hydrogen kafe

Viktig meningsutveksling  

Opp mot 30 personer møtte opp til meningsutveksling, servering og samtaler på Querini Pub og Restaurant. Hydrogenkaféen fylte på med dyrekjøpte erfaringer om «riksveien» over Vestfjorden. Lik Værøy-samfunnet, er også Røst sin lokalbefolkning på 500 personer helt avhengige av ferga som fremkomstmiddel privat og i jobb.  

Noen følte seg tryggere etter møtet, enn de gjorde i forkant, og ble kanskje beroliget av kunnskap om hydrogen som fremdrift. Andre følte seg utrygg på utprøving av ny og ukjent teknologi i såpass værhardt hav. En av dem syntes det var en fordel at et større rederi går foran i teknologiutviklingen, slik at andre båteiere kan lære av rederiets praktiske erfaringer etterhvert. Stemningen var ganske positiv men likevel avventende til hvordan fergene faktisk kom til å operere i åpent hav. Dette møtet ble til slutt en god arena for viktig meningsutveksling om det grønne skiftet.  

Image
HydrogenKafe

Fergehistorien gjentar seg 

Stipendiat ved UiT, Magnus Eilertsen, var med som arrangør både på fjorårets fergemøte på Værøy og på høstens hydrogenkafe på Røst. Han kommer opprinnelig fra Værøy, og har reist utallige ganger med Vestfjord-fergene. Som øyværing vet han inderlig godt hvor viktig fergeforbindelsen er for folket på Værøy og Røst.    

– Det er klart at øyfolket først og fremst er opptatt av en mest mulig forutsigbar og trygg fergeforbindelse med fastlandet, noe som ble tydelig bekreftet på hydrogenmøtene på Værøy og Røst. Samtalene med innbyggerne peker dessuten i retning av at hvilken framdriftsteknologi som benyttes på fergene, er av sekundær betydning. Det viktigste budskapet fra deltakerne på møtene var at de nye fergene ikke må føre til et dårligere fergetilbud over Vestfjordsambandet, sier Magnus Eilertsen.   

– Hvis vi ser tilbake på tidligere overganger til nye båter på Vestfjordsambanet, så tegner det seg helt klart et mønster med diverse innkjøringsproblemer og barnesykdommer for de nye moderne fartøyene som skulle erstatte eldre skip. Om bilferga «Mosken» som kom i drift midt på 70-tallet ble det uttalt til avisa at den egnet seg best for fart på Mjøsa. Da bilferga «Røst» var ny i 1991, slo lokalpolitikere fast at øyfolkets båtforbindelse nå var satt tilbake til 50-tallet. Historien gjentok seg i 2013, etter at LNG-fergene ble satt inn på sambandet. Det første året var det blant annet mange fergekanselleringer grunnet tekniske feil. Det skapte stor misnøye lokalt, som jo er fullt forståelig. Samtidig viser disse tilbakeblikkene at problemene var størst i innkjøringsfasene, det ble også gjort tiltak som skapte forbedringer, og de aller fleste på Værøy og Røst ble etter hvert godt fornøyd med båtene. Så her er det absolutt mange lærdommer å hente i forbindelse med overgangen til nye hydrogenferger, avrunder Eilertsen.    

Sikkerhet og opplevelsen av trygghet er viktigst 

Det er en del av vår menneskelige natur å være skeptisk til endringer. Det er ofte svært fornuftig å gå kritisk inn i nye forhold. Særlig når det gjelder Vestfjorden, Norges lengste og mest krevende fergesamband. Her ryker det fort opp til full storm, og været snur like fort sommer som vinter. Når fergene er innstilte er det ofte på grunn av bølgehøyden.  

Det er derfor fullt forståelig at sikkerhet om bord og opplevelsen av trygghet for passasjerene er aller viktigst, når ny teknologi vurderes i drift over et åpent havstykke. «Vi setter inn biodiesel som reserveløsning på alle fergene, og har i praksis en hybridløsning om bord», forsikret administrerende direktør Torkild Torkildsen. «Det vil totalt bli flere ferger på sambandet, ettersom vi setter inn de to eksisterende fergene i reserve», fortsatt han og mente at både frekvens og kapasitet til forbedres.  

Dialog om teknologiutvikling 

Torghatten Nord kan være klar med en byggekontrakt innen utgangen av 2023. Når rederiet har inngått avtale med verft om bygging av fergene, ønsker de en dialog med lokalbefolkningen om behov og tjenester som fergene kan og bør tilby passasjerene. De nye fergene skal optimaliseres til å betjene Vestfjordsambandet i mange år fremover og da er det viktig at fergene ikke bare fungerer, men at de også tilbyr komfort med sove- og hvilemuligheter, og muligheter til å jobbe om bord med tilstrekkelig internett. Mange bruker ferga til pendling, og lokalbefolkninga vil gjerne bidra til at fergene utnytter sitt potensial bedre.  

Lofoten De grønne øyene ønsker å være en formidler av oppdatert og praktisk kunnskap om driften av hydrogenfergene over Vestfjordsambandet mellom Moskenes, Værøy, Røst og Bodø. Kunnskap og troverdighet vil være avgjørende for tillit til ny teknologi som skal ta oss til lavutslippssamfunnet Lofoten.  

Image
Oppsummering Hydrogen

Fakta: 

Vestfjordsambandet mellom Bodø - Røst - Værøy - Moskenes er Norges lengste riksvegfergesamband. 
Økt kapasitet ved oppstart av ny kontrakt i Q4 2025 vil vare 60% for passasjerer og 40% for personbiler. 
Torghatten Nord skal drifte sambandet i 15 ar, fra 2025 til 2040. Hydrogenfergene skal ogsa kunne ga pä annet drivstoff, som her er biodiesel.

Suppleringsfartøyene skal driftes pa biodiesel. Det er krav om at minimum 85% av energiforbruket er hentet fra hydrogen for de to fartøyene som går hele året. Hydrogen skal fremstilles med lavt klimagassutslipp.

Torghatten Nord og Green H har signert avtale om 15 års leveranse av hydrogen til fergene over Vestfjordsambandet. 
Green H skal bygge et av de største og første hydrogenanleggene i Europa pa Langstranda i Bodø, med kapasitet på 6-10 ton produsert hydrogen per dag. Fergene i normal drift vil bunkre hydrogen en gang i døgnet. Biproduktene fra hydrogenproduksjonen skal tilføre oksygen til oppdrettsnæringen og utveksle spillvarme til fjernvarmenettet i Bodø. I tillegg vil hydrogenanlegget gore Bodø interessant som testarena for fremtidens grønne luftfart.

De nye fergene vil redusere CO2-utslippet i Vestfjordsambandet med 26.500 tonn årlig sammenlignet med dagens ferger på naturgass (LNG).

Det tilsvarer det årlige utslippet fra 13 000 dieselbiler. 
Torghatten Nord har i samarbeid med Norwegian Ship Design i Forde utviklet designet på de nye hydrogenfergene.

Kilder:

https://hydrogen24.no/2022/01/25/hydrogenfergene-mellom-bodo-og-lofoten…

https://greenh.no/